Bratislava, 13. júna 2017 – Máme pre vás hádanku. Sú lepšími investormi muži alebo ženy? Ak tipujete mužov, mýlite sa. Viacero renomovaných štúdií1 potvrdilo, že ženám to v tejto oblasti ide lepšie. A investovanie – tentoraz do luxusu – sa stalo aj témou Dámskeho biznis klubu Erste Private Banking.
Celý večer, na ktorom dámy uvítala riaditeľka Erste Private Banking Michaela Kaňová, mal exkluzívny nádych. Fórum sa totiž uskutočnilo v bratislavskej Galérii Nedbalka, ktorá je známa svojou unikátnou zbierkou slovenského moderného umenia. Výnimočnosť priestorov historickej budovy s možnosťou prehliadky umeleckých diel, ako aj výstava luxusných hodiniek či ochutnávka Anjelskej vody – to všetko dotvorilo atmosféru nezabudnuteľného večera.
Investovanie ľudí láka. Je spojené s tými najväčšími úspechmi, ale aj pádmi. Faktom však je, že hoci ako téma vo svete rezonuje, stále sú s ním (aj z titulu vývoja ekonomiky) spojené viaceré otázky. Práve preto sa Erste Private Banking rozhodol na júnovom Dámskom biznis klube diskutovať o tom, či sa oplatí investovať do luxusu.
Toto sú tri najzásadnejšie momenty, ktoré odzneli na Dámskom biznis klube Investície do luxusu:
Investujte do zlata. Diamanty sú dobrá voľba, ak im rozumiete
„Investovať sa oplatí. Nejde tu však len o zhodnocovanie financií, ale aj o ich diverzifikáciu. Na budúcnosť, ktorá môže priniesť naozaj čokoľvek, ste tak vždy pripravený,“ hovorí Jana Holíková, členka tímu Erste Private Banking. Ako ďalej podotkla, v prípade luxusu záleží na preferenciách klienta, čomu sa rozhodne veriť. Či už ide o umenie, diamanty alebo zlato: „Investovať do diamantov by som však odporúčala predovšetkým tým, ktorí rozumejú vzácnym nerastom. V tomto je zlato oveľa jednoduchšie.“
Nesporná výhoda zlata? Ľahko ho predáte
Zlato je z dlhodobého hľadiska považované za uchovávateľa hodnôt, a preto doň ľudia neustále investujú. „Je jediné na svete a zároveň má všade rovnaké vlastnosti. Kamkoľvek s ním prídete, viete ho okamžite ohodnotiť,“ vysvetľuje Michal Orlovský, vedúci oddelenia Treasury v Slovenskej sporiteľni.
Jeho nespornou výhodou je aj ľahká predajnosť. „Ak sa dostanete do situácie, v ktorej potrebujete svoju investíciu rýchlo speňažiť, stačí jeden telefonát. Cez našu nahrávanú linku viete zlato okamžite predať a prostriedky máte na účte v priebehu toho istého dňa,“ vraví Jana Holíková.
Mimochodom, vedeli ste, že zlato je i skvelým darčekom? Ak ho nechcete schovávať doma, môžete ho ponechať v trezore banky. „Samozrejme, klient vždy vidí jeho aktuálnu hodnotu vo výpise svojho portfólia,“ prezrádza Jana Holíková.
Móda určuje trendy aj v investovaní
Ziskové investovanie je už v súčasnosti spojené aj s módnymi značkami. Mnohé značky totiž našli diery na trhu. Či už ide o ich vstup do Ázie alebo online sveta či na burzu – zdvihli svoje tržby i hodnotu. „LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy), Dior či Chanel sú stabilné brandy, ktorých vývoj stúpa. Pri týchto značkách sa investovať oplatí,“ tvrdí Zdeno Gáfrik, redaktor sekcií Koktail a Žena webu denníka Pravda a editor Mia Magazínu. Dodáva, že odhadnúť, ako sa bude módnym domom dariť v budúcnosti, je ťažké. Situáciu treba neustále sledovať, pri tých najvplyvnejších gigantoch je však pravdepodobný pozitívny vývoj.
Investovanie do módnych domov sa už dnes opláca aj klientom Slovenskej sporiteľne. „Vlani sme odštartovali predaj certifikátov LVMH. Keď sme ponuku začali, bola suma za akciu 160 eur, dnes je to 220 eur. Podľa predikcií väčšiny analytikov má cena aj naďalej rásť,“ hovorí Jana Holíková. Zdeno Gáfrik jej slová zdôvodnil i jednou z módnych top akvizícií na trhu, keďže LVMH prebral kontrolu nad Christianom Diorom.
Iná situácia nastáva, keď investujete do výrobkov módnych domov. „V tomto prípade musíte vždy myslieť na to, že ide o spotrebnú vec, ktorá časom stratí svoju hodnotu. Výnimkou sú limitované a špecializované edície,“ vraví Zdeno Gáfrik.
Veľmi zaujímavým sa stáva aj segment športovej módy, predovšetkým tých značiek, ktoré svoje meno spájajú so známymi návrhármi či celebritami. Ako príklad uvedieme spojenie Pumy so speváčkou Rihannou (kolekcia Fenty) či Stelly McCartney s Adidasom.
Mimochodom, viete, prečo sú ženy lepšie investorky ako muži? Napríklad aj preto, lebo k finančným rozhodnutiam pristupujú inak. Sú viac disciplinované pri dodržiavaní pravidiel a nerady podstupujú zbytočné riziko. Preto viac zvažujú akúkoľvek zmenu.
Ak už investujete alebo to len zvažujete – nezabúdajte na jedno. Majte pri sebe partnera. Niekto staví na ženu, niekto zas na muža. „Preferujte však odborníkov,“ uzatvára Michal Orlovský zo Slovenskej sporiteľne.
Úspešné biznis príbehy na Dámskom biznis klube Investície do luxusu:
Druhý Dámsky biznis klub Erste Private Banking sa niesol aj v znamení úspešných a výnimočných ľudí. Toto sú oni:
Helena Krasňanská je majiteľka klenotníctva Sheron, ktoré je na trhu od roku 1991. Ide o spoločnosť, ktorá sa stala výhradným zástupcom značky Rolex na Slovensku, pričom sa prioritne na túto značku i zameriava. „Ten dôvod je zrejmý. Rolex je stabilná a silná značku, ktorá rastie. Počas minulého roka vyrobila 780-tisíc hodiniek,“ vysvetlila Helena Krasňanská s tým, že muži a ženy sa pri výbere hodiniek zameriavajú na úplne odlišné veci: „Muži kladú dôraz na technickú stránku, ženy zaujíma vizuál a drahokamy, ktorými sú hodinky vykladané.“
Navyše, Sheron pripravil aj súkromnú prehliadku svojich produktov. Dámy, ktoré sa zúčastnili na fóre, si ich tak mohli prezrieť a zistiť, prečo Rolexkám patrí svet hodiniek a diamanty patria do sveta šperkov.
Peter Paško je človek, ktorý pred 25 rokmi spoluzakladal IT firmu Eset, ktorá sa medzičasom stala jednou z najväčších antivírusových spoločností vo svete. Vždy však mal slabosť pre umenie, ktorému sa aj sám venuje. „Do budovy na Nedbalovej ulici, ktorú chceli zbúrať, som sa zamiloval na prvý pohľad. Kúpil som ju a s Arturom Bartoškom sme si povedali, že urobíme galériu slovenského výtvarného umenia, čo tu dovtedy nebolo. Vznikla Galéria Nedbalka. Každá investícia by sa mala v nejakom horizonte vrátiť. Či to bude o tri, šesť alebo desať rokov. Ja beriem galériu ako investíciu, ktorá tu bude azda aj o sto rokov, keďže tu visia obrazy slovenských alebo na Slovensku pôsobiacich umelcov. Pre mňa to bola skôr transformácia peňazí ako investícia.“
Dámy, ktoré sa zúčastnili na Dámskom biznis klube Erste Private Banking, sa tak mohli samy na vlastné oči presvedčiť, čím je slovenské umenie výnimočné a prečo naň stavil aj Peter Paško.
1 Ide napríklad o štúdiu konzultačnej spoločnosti Rothstein Kass z roku 2013 či o výskum Brada Barbera z Kalifornskej univerzity v Davise a Terrancea Odeana z Kalifornskej univerzity v Berkeley.
Fotogaléria
Čo je Dámsky biznis klub Erste Private Banking?
Fórum, kde sa stretávajú úspešné a mienkotvorné Slovenky. Jeho cieľom je priniesť zaujímavé témy a rozvíriť diskusiu o trendoch v biznise či pozitívnych a negatívnych skúsenostiach v podnikateľskej oblasti i osobnom živote. Hoci Erste Private Banking na čele s Michaelou Kaňovou organizuje pre ženy rôzne eventy už šesť rokov, práve Dámsky biznis klub sa stal pravidelnou platformou, kde sa môžu podnikateľky vzájomne spoznať a inšpirovať. Stretnutia sú pravidelne obohatené aj o mimoriadne zážitky v podobe ochutnávok alebo prehliadok.
Čo je Erste Private Banking?
Podľa prestížneho magazínu The Banker patrí práve Erste Group medzi finančné domy s najlepším privátnym bankovníctvom v strednej a vo východnej Európe. Erste Private Banking na Slovensku spravuje majetok v hodnote 800 miliónov eur a stará sa o viac ako 1 500 klientov.